Græsketegn/symboler:
Linære funktioner:
Produktion af stole:
https://www.dropbox.com/s/7saxyld40jizhav/opg%20C%20fremstilling%20af%20stole.pdf?dl=0
Det matematiske sprog:
Det matematiske sprog bliver
benyttet af alle i hele verden, og man benytter de samme tegn og symboler for
at symboler de forskellige ting. I opgave A for man vist nogle af de mange tegn,
man benytter i det matematiske sprog. Når man benytter disse tegn kan man være
sikker på, at folk rundt omkring i verden kan forstå en, da tegnene betyder det
samme på alle de forskellige sprog. Disse tegn er utrolig god til at forklar
forskellige matematiske sammenhænge med, da det ikke er alle matematiker rundt
i verden der kan snakke det samme sprog, men symbolerne er det samme. Man
benytter disse tegn og symboler til at kode et budskab, som modtageren nemt kan
afkode da han også kender disse symboler. Dette sørger for at alle folk rundt
omkring i verden, med forskellige sprog, kan kommunikere matematisk med
hinanden.
Hvis man ser på alle de forskellige
tegn, så er tegnet ’’lig med’’ (=) nok et af de vigtigste tegn. Da det er dette
tegn der symboler hvilket resultat du er kommet til. Så kan man have nok så
mange tegn og symboler som man ikke forstår, men hvis man kan finde ud af ´´lig
med´´ kan man finde det resultat man skal bruge. Men alle andre tegn bruger man
så til at kunne forstå regneudtrykket, for at komme frem til dette resultat.
Når man bruger en graf, kan man
ofte lave forskellige budskaber med samme graf. Altså man kan også kode en
graf, så modtageren for forskellige meninger om grafen, selv om informationerne
er de samme. Du kan se et eksempel i opgave c, der har vi samme formel men to
forskellige grafer. Den ene graf visser at det er nogle dyre stolle, mens den
anden skal få modtagerne til af tænke det er billige stole, selv om de er dyre.
Det at man på sådan en måde kan kode en graf, så modtageren afkoder den
forkert, gøre at man skal tænke noget mere når man ser på en graf. Da man kan
kode en graf på den måde at den symbolisere noget forkert, ved at funktionen
måske ikke ser ud til at vokse særlig meget. Grunden til at grafer kan give et
forkert budskab, er at folk ofte bare ser på hvor meget grafen hælder og ikke
så meget på graferne.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar