Læsestrategier
Når man, gennem en tekst, skal finde brugbare informationer
til sit arbejde, er det vigtigt at vide præcis hvad man leder efter. Derfor
findes der forskellige former for læsetekniker, der hver især kan hjælpe til at
finde hvad mam søger. Skal man forstå meningen, handlingen eller betydningen af
en tekst, er det som regel en god ide at læse hele teksten igennem. Når man
læser teksten ord for ord, bliver den pludseligt lettere at forstå, og derfor
kan det være nemmere at beskrive den præcise handling of betydning.
Leder man efter præcise informationer, er denne metode dog
ikke den bedste. Hvis informationerne er tilknyttet et årstal, en meningsmåling
eller et specifikt ord, kan man nøjes med at skimme teksten. Her kigger man
efter hvad der kaldes ”nøgleord”, altså ord der kan fortælle noget om, hvor i
teksten man kan finde informationen som man leder efter. Vil man vide i hvilket
årstal en krig blev kæmpet, kan man skimme teksten for årstal. De vil som regel
skille sig ud fra resten af brødteksten, da det menneskelige øje opsøger tal
eller tegn før bogstaver. Derfor vil man, ved hjælp af skimmemetoden, hurtigt
kunne finde et årstal, og på denne måde finde frem til den information som man
søger. Det gælder selvfølgelig også procenter, personer eller egennavne.
I vores tilfælde, har vi blandt andet brugt skimmemetoden til
at finde frem til informationerne om den tyske Enigma maskine.
Notatteknik
Når man skal huske en tekst, en film eller generelle
informationer, kan det være en god ide at skrive noter. På denne måde kan man
se tilbage på dem senere, og genopfriske hukommelsen. Der er flere forskellige
måder at skrive noter på. Man kan opdele notaterne under overskrifter eller
dele dem op. Her anvender man som regel korte sætninger eller ord. Ved denne
metode skriver man som regel kun vigtige fakta, og på denne måde kan man huske
hvad teksten eller filmen handler om.
En anden metode er den mere gennemgående notatteknik. Her
skriver man alt ned i en lang tekst. Denne metode er dog ikke den bedste til
senere brug, da det kan være svært at finde rundt i de mange informationer og
bogstaver i samme tekst.
Anvendelse
af kilder
Når man har fundet nogle informationer som man vil bruge i
sit arbejde, er det vigtigt at man husker at angive hvor man har fundet det.
Her anvender man en kildeliste, hvor man nedskriver de hjemmesider hvor
informationen er fundet. På denne måde kan læreren også selv gå ind og tjekke,
at informationerne er brugbare. Bruger man et citat fra en bog, tekst eller
film, skal man skrive hvem der har udtalt sig om det gældende emne, og
hvor/hvornår det er blevet sagt.
Argumentation
Skal man udtrykke sin egen mening om et emne, skal man huske
at argumentere for, hvorfor man synes som man gør. På denne måde fremstår man
stærkere i sin sag, og læseren vil være mere tilbøjelige til at se tingene fra
et andet perspektiv. Der findes flere former for argumentation, og det er
afsenderens opgave at bruge den metode, som de synes giver mest mening.
Argumentation handler altså om at tale for sin sag, og forsøge at overbevise
modtageren om, at budskabet er godt.
Redegørelse
af SO-stof
· Metoder: vælge og
anvende skriftlig fremstillingsform til forskellige teksttyper
Dette krav opfylder vi i kraft af vores
forskellige indlæg på bloggen som vi vil tilpasse så det står som et rigtigt
blogopslag.
·
Metoder: søge, vurdere og anvende kilder i de enkelte fag og
i samspillet mellem fagene
Alle disse begreber har vi brugt da vi har søgt
information omkring enigma-opgaven i engelsk, til vores new speak i dansk, og
til at forklare begrebet afkodning. Vi har været kildekritisk i kraft af at vi
har vurderet hvor troværdige hjemmesiderne så ud, altså om de så ud til at være
lavet professionelt. Det fakta vi fandt på hjemmesiderne har vi tjekket om det
også var på andre hjemmesider eller om det var opdigtet.
·
Metoder: dokumentere viden om forskellige arbejds- og
samarbejdsformer og planlægge og anvende disse hensigtsmæssigt i praktiske
forløb
Vi
har i vores gruppe udelegeret de forskellige delopgaver, så vi har haft en
opgave hver at lave, til sidst har vi samlet alt det vi har lavet og sat det
sammen til en samlet opgave, det har fungeret fint for os i dette forløb.
· Samspil mellem fag:
udvikle kommunikative færdigheder, skriftligt og mundtligt, især ved formidling
af videnskab og teknik
Vi har udviklet vores
kommunikative færdigheder ved at udvide vores viden omkring kommunikation, det
er sket i kraft af informationssøgning og en forelæsning fra ’KSJ’.
·
Samspil mellem fag: udvælge, behandle og formidle centrale
flerfaglige emner i en skriftlig opgavebesvarelse
Ingen kommentarer:
Send en kommentar